Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2359
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | أسماء , فني , بركان نهلة | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T11:00:38Z | - |
dc.date.available | 2023-02-16T11:00:38Z | - |
dc.date.issued | 2022-06 | - |
dc.identifier.citation | تخصص: لسانیات عربیة | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2359 | - |
dc.description | This research shows that stylistics have become stylistics, and as a result, stylistic approaches differ in reading the literary text. A world of uniqueness, employing language in a special way, choosing from linguistic ernatives, and searching for additional meanings, semantic surplus). It reveals that stylistics are strategic because it ontains the forces of semantic production that explode the energies of language and locate its elements in aesthetic sites that were not known. Stylistics relies on linguistics to explain the ways structures multiply and transform from one form to another in order to achieve aesthetic advantages. This research shows that the literary text is a cohesive fabric that is attracted by (pleasure, pleasure, cognitive emptiness, unknown oquence, and hotbeds of tension) and it needs the positions of the recombinant towards a different structure led by ustice based on singularity. This research is organized into two chapters: Chapter One: In it we touched on the nature of stylistics and its trends, the view of the ancients and moderns, as well as the levels of stylistic analysis.In the second chapter, we have made a stylistic study of the poem "Youssef" by the poet Hassan Dawas. We have touched on the levels of stylistic analysis in the poem from the vocal and musical level, the structural level, and the semantic and lexical level. | en_US |
dc.description.abstract | یظهر هذا البحث أن الأسلوبیة صارت أسلوبیات وترتب على ذلك اختلاف المناهج الأسلوبیة في قرا ءة النص الأدبي، فقد تجاذبتها عناصر الثالوث النقدي ( المبدع والنص والملتقي) وشكلت منطلقاتها في استطلاع فرادة النص الأدبي وبیان تجلیاته المائزة، وتبین أن الجامع النصي بین المناهج الأسلوبیة النظر للأسلوب على أنه عالم من الفرا دة وتوظیف للغة على نحو خاص واختیار من البدائل اللغویة وبحث عن المعاني الإضافیة ،الفائض الدلالي) . ویكشف أن الأسلوبیة استؤاتیجیة لاكتناه قوى إنتاج الدلالة التي تفجر طاقات اللغة وتموقع عناصرها في مواقع جمالیة لم تعهد. وتعتمد الأسلوبیة على اللسانیاتا في البیان عن طرق تكوثر البنى وتحولها من شكل إلى آخر توخیا للم ا زیا الجمالیة. ویبین هذا البحث أن النص الأدبي نسیج متماسك تتجاذبه ( اللذة والمتعة والف ا رغ المعرفي ومجهول البیان وبؤر التوتر) ویحتاج مواقف المؤتلف نحو بناء مختلف یقوده العدول المؤسس على الف ا ردة. وینتظم هذا البحث في فصلین:الفصل الأول: تطرقنا فیه الى ماهیة الأسلوبیة و اتجاهاتها ، ونظرة القدماء والمحدثین الیها، وكذلك مستویات التحلیل الأسلوبي. أما في الفصل الثاني فقد قمنا بد ا رسة أسلوبیة لقصیدة " یوسف" للشاعر حسن دواس. وقد تطرقنا الى مستویات التحلیل الاسلوبي في القصیدة من مستوى صوتي وموسیقي ، المستوى التركیبي ، والمستوى الدلالي والمعجمي | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | university center of abdalhafid boussouf - MILA | en_US |
dc.title | قصیدة یوسف لحسن دواس | en_US |
dc.title.alternative | دراسة أسلوبیة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
قصیدة یوسف لحسن دواس.pdf | 806,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.