Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2241
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفاطمة , بلقادري , بن زايد صليحة-
dc.date.accessioned2023-01-18T10:30:11Z-
dc.date.available2023-01-18T10:30:11Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.citationتخصص " إدارة أعمال "en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2241-
dc.descriptionThis study aims to identify the role of strategic intelligence in supporting innovation in the enterprise, based on the dimensions of strategic intelligence represented in foresight and systems thinking, motivation, partnership as an independent variable and innovation of its four types: production innovation – innovation in operations performance –managerial innovation –marketing innovation as a dependent variable. The study relies on the exploratory approach in the theoretical aspect, and the analytical inferential approach in the practical aspect of it, through use of the questionnaire tool for data collection, where the study included a sample of 30 mployees, and the results were analyzed by relying on the statistical package for social sciences program spss23. The most important results of the study were as follows: _ Strategic intelligence has a role in supporting productive innovation in the enterprise. _ Strategic intelligence has a role in supporting innovation in performance of operations in the enterprise. _ Strategic intelligence has a role in supporting managerial innovation in the enterprise. _ Strategic intelligence has a role in supporting marketing innovation in the enterprise. Though the results obtained, the students recommended the necessity of activating the strategic intelligence of leaders’ intuition in order to support them for the innovation capabilities of the institution.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الد را سة الى التعرف على دور الذكاء الاستر ا تيجي في دعم الابتكار بالمؤسسة، بالاعتماد على أبعاد الذكاء الاسترا تيجي والمتمثلة في الاستشر ا ف وتفكير النظم، الدافعية ،الشرا كة كمتغير مستقل والابتكار بأنواعو الأربعة الابتكار الإنتاجي -الابتكار في أداء العمليات -الابتكار الإداري- الابتكار التسويق ي ،كمتغير تابع. وتعتمد الد را سة على المنيج الاستكشافي في الجانب النظري، والمنهج التحميلي الاستدلالي في الجانب التطبيقي منو، من خلال استخدام أداة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، حيث شممت الد را سة عينة بمغت وكأنت أىم Spss موظفا، وتم تحميل النتائج بالاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية 23 نتائج الد را سة كما يمي: - للذكاء الاسترا تيجي دور في دعم الابتكار الإنتاجي في المؤسسة؛ - للذكاء الاسترا تيجي دور في دعم الابتكار في أداء العمليات في المؤسسة؛ - لمذكاء الاسترا تيجي دور في دعم الابتكار الإداري في المؤسسة؛ - للذكاء الاسترا تيجي دور في دعم الابتكار التسويقي في المؤسسة . ومن خلال النتائج المتحصل عليها أ وصى الطلبة بضرورة تفعيل الذكاء الاسترا تيجي لدى القادة المؤسسات من اجل دعيم لمقد را رت الابتكارية بالمؤسسةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectذكاء استرا تيجي، أبعاد الذكاء الاسترا تيجي، الابتكار، أنواع الابتكارen_US
dc.subjectStrategic intelligence, dimensions of Strategic intelligence, innovation, types of innovation.en_US
dc.titleدور الذكاء الاسترا تيجي في دعم الابتكار في المؤسسةen_US
dc.title.alternativeد را سة حالة :مؤسسة باك أم سي لمواد تنظيف وتجميل البدنيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.