Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/216
Title: مؤشرات حول الاقتصاد الرقمي في الجزائر
Authors: بريزة, عبد السلام
Keywords: مؤشرات، الاقتصاد الرقمي في الجزائر، قياس الاقتصاد الرقمي، المستهلك الرقمي، الأمن الالكتروني
Indicators, Digital Economy in Algeria, Measuring Digital Economy, Digital Consumer, Electronic Security
Issue Date: 23-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: 03;
Abstract: نسلط الضوء في هذه الورقية البحثية، على مؤشرات قياس الاقتصاد الرقمي في الجزائر ذات الصيت الدولي، كمؤشر الاتحاد الدولي للاتصالات ومؤشر الأمن الالكتروني، ومؤشر تنمية الحكومة الالكترونية، وذلك بتحليل نتائجها لمعرفة مدى تحول الاقتصاد الجزائري نحو الرقمنة، الذي حاولنا معرفة واقعه، إضافة إلى واقع الأمن الالكتروني أو السبراني مقارنة مع بعض الدول، ثم توضيح أهمية الاقتصاد الرقمي لنسبة للاقتصاد الجزائري، وأخيرا عرجنا على محاولة تحديد حقوق المستهلك الرقمي في الجزائر، لأن الهدف الذي يطمح إليه هذا البحث هو معرفة واقع الاقتصاد الرقمي في الجزائر، إضافة إلى مؤشرات مشروع الحكومة الالكترونية في الجزائر والدفع الالكتروني سنة ،2016وحقوق المستهلك الرقمي، وبغرض الوصول إلى أهداف الورقة البحثية ومن أجل الإحاطة بكافة جوانبها ومحاولة الإجابة عن الأسئلة المطروحة، تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي لتحديد طبيعة الاقتصاد الرقمي و مفهومه و مؤشراته ومدى توجه الجزائر نحوه مدعما لتحليل الإحصائي للبيات المتعلقة لموضوع، إذ يشكل الاقتصاد الرقمي كنمط جديد للاقتصاد فرصة لإنعاش الاقتصاد الجزائريكاقتصاد ريعي، والذي تسير الجزائر للتحول نحوه ببطء كبير، ما ينعكس في هامشية حقوق المستهلك الرقمي في الجزائر
Description: In this paper, we highlight the indicators of measuring the digital economy in Algeria, which are internationally recognized, such as the ITU index, the electronic security index, and the e-government development index, by analyzing their results to determine the extent of the Algerian economy towards digitization. Electronic or cyber security compared with some countries, and then clarify the importance of the digital economy for the Algerian economy, and finally we tried to determine the rights of digital consumers in Algeria, because the goal of this research is to know the reality of the digital economy in Algeria, In order to reach the goals of the research paper and in order to cover all aspects and try to answer the questions posed, the analytical descriptive approach was adopted to determine the nature concept, indicators and extent of the digital economy. The digital economy as a new model of the economy is an opportunity to revive the Algerian economy, which Algeria is moving towards very slowly, reflected in the marginalization of digital consumer rights in Algeria
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/216
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
50.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.