Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2083
Title: دور الخدمات المالية الرقمية في تحسين الشمول المالي للمرأ ة في الجزا ئر
Other Titles: – د را سة حالة عينة من زبائن البنوك التجارية لولاية ميلة - صنف نساء
Authors: ليندة , نواصرة , مقرا ن نورهان
Keywords: الشمول المالي، الخدمات المالية الرقمية، الشمول المالي الرقمي
financial inclusion, digital financial services, digital financial inclusion.
Issue Date: Jun-2022
Publisher: university center of abdalhafid boussouf - MILA
Citation: تخصص " إقتصاد نقدي وبنكي "
Abstract: هدفت هذه الدرا سة إلى التعرف على واقع الشمول المالي، ومدى مساهمة الخدمات المالية الرقمية في تعزيزه وأثرهما على المرأ ة في الجز ا ئر، إذ يعد الشمول المالي الرقمي من المواضيع الحديثة الهامة التي برزت على الساحة الاقتصادية والمالية، ومن خلال د را ستنا تم التطرق لأهم مؤشرا ته والمتعلقة باستخدام الحسابات المصرفية، ) الادخار والاقترا ض وسداد المدفوعات(، وكذلك محاولة تقييم جهود المؤسسات المالية والمصرفية في دعم وتعزيز مستويات الشمول المالي للمرأ ة، وقد توصلت الد را سة إلى إن الجزا ئر حققت على العموم مستويات متوسطة للشمول المالي، حيث سجلت نسبا متدنية من الادخار والاقترا ض من المؤسسات المالية الرسمية، رغم التحسن في نسب امتلاك واستخدام الحسابات المصرفية وتسوية المدفوعات، وهذا ا رجع إلى تكثيف جهود المؤسسات المالية والمصرفية في توسيع شبكاتها إلى كل مناطق الوطن، ونشر الوعي والثقافة المالية لمختلف المنتجات المالية التي تستجيب لاحتياجات المتعاملين وأف ا رد المجتمع، لا سيما تلك التي تتعلق بالخدمات المصرفية الرقمية.
Description: This study aimed to identify the reality of financial inclusion, and the extent of the contribution of digital financial services to its promotion and their impact on women in Algeria. (savings, borrowing and making payments) As well as an attempt to evaluate the efforts of financial and banking institutions to support and enhance levels of financial inclusion for women. The study concluded that Algeria has generally achieved medium levels of financial inclusion, as it recorded low rates of saving and borrowing from official financial institutions, despite the improvement in the rates of owning and using bank accounts and settling Payments, and this is due to the intensification of the efforts of financial and banking institutions to expand their networks to all regions of the country, and to spread awareness and financial culture for various financial products that respond to the needs of customers and members of society, especially those related to digital banking services.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2083
Appears in Collections:Business and management economics



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.