Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2031
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | سماح, لعشيبي , كسيطة فائزة | - |
dc.date.accessioned | 2022-12-04T12:15:29Z | - |
dc.date.available | 2022-12-04T12:15:29Z | - |
dc.date.issued | 2022-06 | - |
dc.identifier.citation | تخصص: أدب حديث ومعاصر | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/2031 | - |
dc.description | This piece of research studies the art ofA’taouchih in the Dewan of “a’ashikatallayle” ( the lover of night) by Nazikatel’malaika. This research is constructed of an introduction ، three chapters and a conclusion; in the first chapter we have spotted light on the meaning of El mouachah ، its origin ، the reason behind the naming of it ، and the most important ouachehin(those who write A’taouchih) ، In the second chapter we discussed the concept of a chai’ir (poetry) and a chai’ir al hoor (free poetry) ،its conception and origin ، the most prominent features ، and its relation to the art of A’taouchih. As for the third chapter it was a practical side which in we uncovered the prominence of the art of A’taouchih in the Dewan of “a’ashikatallayle” We conclude the most important results of our research ، one ، if not the most important of them is that almouchih is the first audacious attempt and a barrel in the field of the ancient Arabic poetry ، for he implies more than one rhythm in one single poem ، and for that the free poem focuses one rhymes ، and neglects rhythm. It so became more frequent among all posts and literary men. That denotes that Nazikatalmalaika represents a prominent point and a peak of peaks of Arabic poetry ، and that this style ، known for free poems and numerous critics of basic almalaika ، has origins that come back to mawshohat poem that appears in the succeful Andalusian era. | en_US |
dc.description.abstract | يقوم هذا البحث على د را سة فن التوشيح في ديوان "عاشقة الليل" لنازك الملائكة،وقد اشتمل الب حث على مقدمة وثلاث فصول ثم خاتمة، حيث تطرقنا في الفصل الأول، إلى ماهية الموشح ، نشأته، سبب تسميته، أج ا زئه، وأهم الوشا ح ين، أما الفصل الثاني فقد تحدثنا فيه عن الشعر الحر،نشأته، أهم ممي ا زته ، وعلاقته بفن التوشيح، أما الفصل الثالث فقد كان جانبا تطبيقيا كشفنا فيه عن مظاهر فن التوشيح في ديوان عاشقة الليل ، ورصدنا في الخاتمة أهم النتائج التي توصلنا إليها وأهمها أن الموشح أول محاولة جريئة، وثورة على أو ا زن الشعر العربي القديم، بحيث أنه يعتمد على أكثر من وزن داخل القصيدة الواحدة،وأن الشعر الحر يتحرر من الوزن ولكنه يتقيد بالقافية وقد أصبح أكثر تداولا لدى جل الشعرا رء والأدباء، وأن نازك الملائكة تمثل نقطة بارزة وقمة من قمم الشعر العربي ، وأهم نتيجة توصلنا إليها وأن هذا اللون الجديد من الشعر العربي المعروف بالشعر الحر والذي ينسبه الكثير من النقاد والدارسين والباحثين إلى نازك الملائكة له جذور تعود إلى شعر الموشحات الذي ظهر في العصر الأندلسي وبرع فيه أهل الأندلس. | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | university center of abdalhafid boussouf - MILA | en_US |
dc.title | تجليات فن التوشيح في ديوان "عاشقة الليل" لنازك الملائكة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
تجليات فن التوشيح في ديوان عاشقة الليل لنازك.pdf | 1,32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.