Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1610
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Leila, BELLOUR | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-27T12:50:15Z | - |
dc.date.available | 2022-02-27T12:50:15Z | - |
dc.date.issued | 2017-06 | - |
dc.identifier.issn | 2392 - 5361 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1610 | - |
dc.description | Since 9/11, Islam has emerged as the new Other that threatens the world’s peace and stability. Islam and the West are polarized and an tagonized. They are viewed as monolithic and exclusive binaries. Islam is seen as the arch -enemy of the West and its human rights and cherished values. The Algerian -born French philosopher Jacques De rrida holds some Eurocentric views regarding Islam, which is not surprising in the case of a hilosophy that is based on the extermination of all kinds of authority including religion. However, Derrida’s perception of Islam as the Other of democracy is in sharp contrast with the main tenet of his philosophy which aims at deconstructing binaries and moving the margin to the center. This paper vindicates that Derrida shows some sympathetic attitudes towards Islam and that his philosophy can be used to debunk the Western myth that represents Islam as a violent, exotic, and destructive Other. Derrida’s deconstruction theory makes it possible to deconstruct the polarity Islam/West and open dialogue between cultures. | en_US |
dc.description.abstract | منذ ،9/11برز الإسلام على أنه الأخر الجدید الذي یهدّد السلام والاستقرار في العالم. الإسلام والغرب أصبحا ثنائیة متضادة یقصي بعضهما البعض . لقد أصبح الاسلام ینظر الیه على انه العدو اللذوذ للغرب و حقوق الإنسان و القیم العالیة. ان الفیلسوف الفرنسي جاك دریدا المولود بالجزائر یحمل بعض وجهات النظر ذات المركزیة الأوربیة حول الإسلام وهذا لیس من المستغرب بالنسبة لفلسفة تقوم على إبادة جمیع أنواع السلطة بما في ذلك سلطة الدّین. ومع ذلك فإن تصّور دریدا أن الإسلام هو 'الأخر' للدیمقراطیة هو تناقض حاد مع أحد المبادئ الرئیسیة لفلسفته التي تهدف إلى تفكیك الثنائیات وتحریك الهامش إلى المركز. یبیّن هذا المقال أن دریدا یظهر بعض المواقف المتعاطفة اتجاه الإسلام و أن فلسفته یمكن أن تستخدم لتفنید الأسطورة الغربیة التي تمثّل الإسلام على انه 'الاخر' العنیف و الغریب و المدمّر. إن النظریة التفكیكیة لـ جاك دریدا تجعل من الممكن تفكیك القطبیة الإسلام / الغرب وتفتح الحوار بین الثقافات. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Abdelhafid boussouf university Centre mila | en_US |
dc.relation.ispartofseries | العدد05; | - |
dc.subject | النظریة التفكیكیة، الإسلام، الغرب، جاك دریدا | en_US |
dc.subject | Deconstruction theory, Islam, the West, Jacques Derrida | en_US |
dc.title | Jacques Derrida, Islam, and the West | en_US |
dc.title.alternative | جاك دریدا، الاسلام والغرب | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Literature and foreign languages |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jacques Derrida, Islam, and the West.pdf | 197,9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.