Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1525
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخديجة, مخلوفي-
dc.date.accessioned2022-02-16T09:08:34Z-
dc.date.available2022-02-16T09:08:34Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifier.citationتخصص: أدب عربي قديمen_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1525-
dc.descriptionThe importance of the vision lies in its ambiguity, as it is a kind of revelation, and a kind of prophecy. If we look at the vision in itself, we find it more marginal, because it is not a self-creative text, but the interpretive work on it is one of the reasons for paying attention to it, so the vision was characterized by its novelty besides They are encrypted texts, so the approach of Ibn Qutayba’s vision expression was a retrieval of the reference and a specification of the signified and its related, and accordingly the purpose of our study of Ibn Qutayba’s book “The Vision Expression” was to investigate the specificity of its interpretation and to reveal the mechanisms of expression and interpretation that it adopted. Through what was studied, we found that he adopted a decryption system based on signs and their interpretation, deconstructing symbols and reassembling the meanings as if he had produced a formula for dismantling and installing by emptying the meanings and transferring the semantics of the vision from an encrypted text to the deciphered text, i.e. a yellowed cipher text, to produce a new text according to the accompanying context Thus, the purpose of Ibn Qutayba’s work was to achieve a semantic dictionary of visions, the peculiarity of which lies in the fact that the visionary message is not subject to disposal except through reproduction in new texts.en_US
dc.description.abstractتكمن أهمية الرؤيا في غموضها، كونها جنسا من الوحي، وضربا من النّبوة، فإذا ما نظرنا إلى الرؤيا في حد ذاتها وجدناها اكثر هامشية، لأنّها ليست نصا ذاتيّ الإبداع، إلاّ أن الاشتغال التأويلي عليها هو أحد الدواعي إلى الاهتمام بها، فتميزت الرؤيا بط ا رفتها إلى جانب أنّها نصوص مشفرة، فكان منهج تعبير الرؤيا عند ابن قتيبة استجلابا للمرجع و تحديدا للمدلول ومتعلقاته، وعليه كانت الغاية من د ا رستنا لكتاب تعبير الرؤيا لابن قتيبة سيميائيا البحث في خصوصية تأويله والكشف عن آليات التعبير والتأويل التي اعتمدها، ومن خلال ما تم د ا رسته وجدنا أنّه اعتمد نظام فك التشفير استنادا إلى العلامات وتأويلها، وتفكيك المرمو ا زت واعادة جمع المدلولات وكأنّه أنتج صيغة تفكيك وتركيب بتفريغ المؤولات ونقل دلالات الرؤيا من نص مشفر إلى نّص مفكك التشفير، أي نّص مصّفر التشفير، لي نت ج نّصا جديدا تبعا للسياق المصاحب، فكانت بذلك غاية العمل عند ابن قتيبة هي إنجاز معجم دلالي للرؤى تكمن خصوصيته في كون الرسالة الرؤيوية غير قابلة للتصرف إلاّ من خلال إعادة الإنتاج في نصوص جديدة.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherAbdelhafid boussouf university Centre milaen_US
dc.subjectالرؤيا، السيمياء، آليات التعبير، نص مشفر، نص مفكك التشفير، مرشحات الدلاليةen_US
dc.subjectvision, semiotics, mechanisms of expression, ciphertext, decoded text, semantic filters.en_US
dc.titleكتاب تعبير الرؤيا لابن قتيبةen_US
dc.title.alternativeدراسة سيميائيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
كتاب تعبير الرؤيا لابن قتيبة.pdf2,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.