Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/138
Title: أبعاد المخاطر المدركة عند التسوق عبر الإنترنت واستراتيجيات تخفيضها
Other Titles: دراسة استقصائية لعينة من المستجوبين في الجزائر-
Authors: نصيرة, عليط
Keywords: التسوق عبر الإنترنت، المخاطر المدركة، أبعاد المخاطر، طرق تقليل المخاطر، سلوك المستهلك، نية الشراء.
Online shopping, perceived risk, risk dimensions, risk reduction strategies, consumers behavior, purchase intention
Issue Date: 24-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Abstract: يهدف هذا البحث إلى التعرف على أبعاد الخطر التي يدركها او يتصورها المستهلك عند التسوق عبر الانترنيت والتعرف على الطرق التي يتبناها هذا الأخير من أجل تقليل هذه المخاطر. ولتحقيق هذا الهدف تم إجراء دراسة استقصائية على عينة متكونة من من الجزائر. 􀊪 100 مستجو لنسبة لمخاطر التوصيل 􀊪 ا ويميلون الى الحياد 􀄑 توصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة لا يدركون المخاطر الاجتماعية ولا يشعرون ا 􀄑 ومخاطر الخصوصية. في حين يد ركون مخاطر صحية، مخاطر الجودة، مخاطر مالية، مخاطر الوقت، مخاطر مابعد البيع ويشعرون عند التسوق عن طريق الانترنيت. توصلت الدراسة أيضا الى ان المشتري يتبنى جملة من الطرق لتقليل المخاطر أهمها الدفع الآمن وضمان استعادة المال، توفر معلومات عن المنتج او الاسعار، امكانية رؤية المنتج، شراء العلامة التجارية المعروفة، إمكانية التواصل مع مندوب المبيعات ووجود متاجر التجزئة المحلية، الكلمة المنقولة والتجارب السابقة.
Description: The aim of this research is to identify the dimensions of risk perceived by the consumer when shopping on the Internet and to identify the methods adopted (by the consumer) in order to reduce this risks. In this regard, we have conducted a survey study on a sample, including 100 individuals from Algeria. The study found that the respondents did not perceive the social risks and they tend to be neutral about delivery risks and privacy risks, while they perceive health risks, quality risks, financial risks, time risks, and after-sale risks and they feel it when shopping online. The results also show that the buyer adopts a set of ways to minimize the risk, including: payment security and money-back guarantee, information providing about the product or the price, the possibility of seeing the product, buying a well-known brand, possibility of communicating with a salesperson and the presence of local retailers, information from family and friends and past experiences.
URI: http://172.30.82.82:80/jspui/handle/123456789/138
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
186.pdf831,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.