Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/132
Title: المنتجات الذكية المتصلة كرافد من روافد الاقتصاد الرقمي وأثرها في المستهلك
Other Titles: -مدخل استراتيجي-
Authors: شوقي, جدي, زرقون محمد
Issue Date: 24-Apr-2018
Publisher: Abdelhafid Boussouf University centre- Mila
Series/Report no.: ;03
Abstract: جاءت هذه الورقة البحثية لتسليط الضوء على جزئية نظرية لاحد أهم الدراسات الحديثة لرائد الادارة الاستراتيجية الأمريكي مايكل بورتر، التي اهتمت بتحليل الاثر الذي تمارسه الرقمنة على نموذجه للقوى التنافسية الخمس، حيث بين فيها الاثر ،-(Smart, Connected Products) الكبير والمهم الذي تمارسه المنتجات الرقمية او ما أطلق عليه اسم المنتجات الذكية المتصلة التي تعتبر أحد روافد الاقتصاد الرقمي وعصر الديجيتال- على هيكل الصناعة. وتوصل الى أن المنتجات الذكية والمتصلة تؤثر بشكل كبير على الهيكل في العديد من الصناعات، كما تؤثر في طبيعة المستهلك في حد ذاته مما أدى إلى اطلق العنان لنوع جديد من لتكنلوجيا والذكاء 􀊪 ت والمتغيرات التي تؤثر في العلاقة (الفرص/المخاطر) بين المستهلكين الجدد والمنتجات الذكية الممكنة 􀊮 التحد الاصطناعي.
Description: The main aim of this paper is to analyses the effects and the impact of digitization on its business model of the five competitive forces, including the important impact of digital products or so-called (Smart, Connected Products) - which is one of the output of the digital economy and the digital era - on the industry structure and consumers. He concluded that Smart, Connected Products greatly affect the structure in many industries and affect the nature of the consumer itself, which has unleashed a new type of challenges that affect the relationship (opportunities / risks) between consumers and Smart, Connected Products.
URI: http://172.30.82.82:80/jspui/handle/123456789/132
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
228.pdf927,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.