Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1267
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | إيمان, بلعطار, يحي فطيمة | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-09T14:23:53Z | - |
dc.date.available | 2021-11-09T14:23:53Z | - |
dc.date.issued | 2021-09 | - |
dc.identifier.citation | تخصص: أدب عربي حديث ومعاصر | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1267 | - |
dc.description | The coupling of technology with literature resulted in new narrative genres that were not familiar before, creating a major addition to the cultural landscape with its transformation from paper to digital. The video story of "hiya wa ālḥmām" (She and the Pigeon) by Labiba Khemmar is a perfect example of this new genre. hemmar is considered the pioneer of this type of literature in the Arab world as she strived to popularize the concept of digital narration to include new ideas. The thing that was possible with the help of various multimedia and new computer programs. As a result, new techniques and themes in digital narration emerged including characters, time and space, sound and picture and video. The end resultwas an imaginary world that allows the interaction between the creator and the reader/listener, each one with his/her ownrole in this creative endeavor. We owe this success to electronic publishing that not only allowed this interactive interaction but also broadened the reach of narrative literary works. | en_US |
dc.description.abstract | نتج عن التلاقح الأدبي و التكنولوجيا إنتاجات سردية جديدة لم تكُن مألوفة قبلا فكانت قفزة نوعية تزيّنت بها الساحة الثقافية، بانتقال الكتابات الأدبية من تمظهرها الورقي إلى الرقمية، وما قصة الفيديو)هي والحمام( ل "لبيبة خمّار" إلّّ مثال عن هذا التمظهر الجميل فقد عُدّت ال ا رئدة الأولى لهذا النوع الأدبي في الساحة العربية بلا منازع، لسعيها الكبير في توسيع مفهوم السرد الرقمي ليشمل أشكالّ جديدة لم يتناولها الأدباء من قبل وكانت الوسائط المتعدّدة وبرمجيات الحاسوب المتطوّرة الوسيلة الفعّالة في تحقيق هذا، فاتّسعت بهذا تقنيات السرد الرقمي لتشمل )الشخصيات، الزمكان، الصوت، الصورة، الفيديو..(، ونتج لنا متخيّل رقمي يتجلى في ذلك التفاعل الكبير بين كلّ من المبدع والمتلقي، بحيث أصبح لكلّ منهما دور في هذه العملية الإبداعية وأصبح النص السردي الأدبي مفتوحا على عدّة ق ا رءات، هذا التفاعل لم يأتي من تلقاء نفسه وإنّما يعود الفضل فيه إلى النشر الإلكتروني الذي ساعد على إيصال هذا النتاج الأدبي إلى المتلقّي وتفاعل هذا الأخير معه | en_US |
dc.language.iso | ar | en_US |
dc.publisher | university center of abdalhafid boussouf - MILA | en_US |
dc.subject | الأدب الرقمي، لبيبة خمار، الوسائط التكنولوجية، المتخيّل الرقمي، قصة الفيديو | en_US |
dc.subject | digital literature ; Labiba Khemmar، ; technology media ; digital imagine , the story of the video | en_US |
dc.title | "المتخيل الرقمي في قصة "هي والحمام " ل لبيبة خمار | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
المتخيل الرقمي في قصة هي والحمام لـ لبيبة خمار.pdf | 11,98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.