Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1168
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسليمة, براهمة-
dc.date.accessioned2021-11-07T08:32:29Z-
dc.date.available2021-11-07T08:32:29Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1168-
dc.descriptionThis study aims at shedding a light on the andalusianterzarima at bani Al-Ahmer Age .The researcher dividesthe study into an introduction and three chapters .The introduction deals With the political ,cultural,historicalandeconomical situation and what associated them with wide renaissance in all aspects if life was reflected on the literature and the art of that period In chapter one, the study deals with the origin and devlopment of the Andlusianterzarima till they com to Al-Ahmer age as well as the appearance of great poets who interested in this new art such as :IbnA –Khateeb,IbnKhatimah In chapter two, the study handles comprehensively the topics of the terzarima that appeared at that age.Thus the study reveals some new topics which hand ‘t been known before bythe composers of terzarima. The third chapter deals with the technical study of terzarima in Bani-Ahmer age in which many different new rhythms appeared as well as the borrowing of the poets’last stanzas by the terzarimacomposers.Also ,many figures of speech wich made utterances more charming and opposition .etc.Finally, the conclusion includes theresultswich the researcher has come to.en_US
dc.description.abstractتناولت هذه الدراسة الموشحات الأندلسية في عصر بني الأحمر وجاءت في تمهيد ثلاثة فصول: وقد عرضت الدراسة في التمهيد للأوضاع السياسية والثقافية في عصر بني الأحمر، وما رافق ذلك من إنجازات في جميع الميادين و التي كان لها انعكاس مهم على واقع الفن والأدب في تلك الفترة. وقد عرضت الدراسة في الفصل الأول للموشحات الأندلسية ، من حيث أصل ظهورها ونشأتها وبناءها وتطورها، كما وبينت الدراسة اهتمام كبار الشعراء في هذا الفن الشعري الجديد من أمثال ابن الخطيب وابن زمرك. أما الفصل الثاني فقد جاء كدراسة وافية وشاملة لموضوعات الموشحات في هذا العصر، وقد كشفت الدراسة عن موضوعات جديدة لم يتطرق إليها الوشاحون من قبل. وقد خصصت الدراسة الفصل الثالث لمعالجة الموشحات في عصر بني الأحمر فنيا، وقد وقفنا على السمات الفنية المميزة للموشح في عصر بني الأحمر ، أبرزها اللغة وما طرأ عليها من تجديد في الألفاظ كالعامية والأعجمية، كما ظهر فيها ألوان البديع المختلفة، وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج جعلها الباحث في خاتمة الدراسة.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisherUniversity Center Of Abdelhafid Bousouf Milaen_US
dc.titleفن التوشيح في غرناطة 1232 م- 1492 م "دراسة موضوعاتية فنية"en_US
dc.title.alternativeمذكرة مقدمة لنیل شهادة الماستر في اللغة والأدب العربي تخصص:أدب عربي قدیمen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
فن التوشيح في غرناطة ( 1232 م- 1492 م.pdf4,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.