Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1080
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorوفاء, بن حمادة , عزيزي سناء-
dc.date.accessioned2021-10-28T09:07:23Z-
dc.date.available2021-10-28T09:07:23Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifier.citationتخصص " إدارة أعمال "en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/1080-
dc.descriptionHigher education institutions in Algeria seek to reach the high level, facing many challenges in their progress towards development and renewal, adopting a functional structure that requires the presence of effective leaders, ensuring the proper conduct and performance of work and its improvement. The organizational climate is considered the cornerstone in the success and effectiveness of the Higher Education Organization, as it constitutes one of the The basic influences that have a vital role in the behavior of the individual, and ccordingly, the adoption of organizational citizenship behavior by the members of the organization is reflected on their positive performance. Through this study, we tried to highlight the impact of the organizational climate on the teachers’ adoption of organizational citizenship behaviors, as this study relied on the descriptive analytical approach, and also relied on a questionnaire distributed to the professors of the Institute of Economic, Commercial and Management Sciences at the University Center Mila, where the number of forms reached 46. This study showed the effect of the four elements of organizational climate: organizational tructure, leadership style, organizational communication, and used technology, on teachers' adoption of organizational citizenship behaviorsen_US
dc.description.abstractتسعى مؤسسات التعلیم العالي في الج ا زئر للوصول إلى المستوى الرفیع، مواجهة تحدیات عدیدة في سیرها نحو التطور والتجدید، معتمدة تركیبا وظیفیا یتطلب وجود قیادات فعالة، تضمن حسن سیر وأداء العمل وتحسینه، فیعد المناخ التنظیمي الحجر الأساسي في نجاح وفعالیة منظمة التعلیم العالي، كونه یشكل أحد المؤث ا رت الأساسیة التي تؤدي دو ا ر حیویا في سلوك الفرد، وعلیه فإن تبني أعضاء المنظمة سلوك المواطنة التنظیمیة ینعكس على أدائهم الایجابي. ومن خلال هذه الد ا رسة حاولنا إب ا رز أثر المناخ التنظیمي على تبني الأساتذة لسلوكات المواطنة التنظیمیة، حیث اعتمدت هذه الد ا رسة على المنهج الوصفي التحلیلي، كما اعتمدت على استبیان تم توزیعه على أساتذة معهد العلوم الاقتصادیة والتجاریة وعلوم التسییر بالمركز الجامعي میلة، حیث بلغ عددالاستما ا رت 46 استمارة. و قد بینت هذه الد ا رسة أثر العناصر الأ ربعة للمناخ التنظیمي: الهیكل التنظیمي، نمط القیادة، الاتصالات التنظیمیة، والتكنولوجیا المستخدمة، في تبني الأساتذة لسلوكیات المواطنة التنظیمیةen_US
dc.language.isoaren_US
dc.publisheruniversity center of abdalhafid boussouf - MILAen_US
dc.subjectالمناخ التنظیمي، الهیكل التنظیمي، نمط القیادة، الاتصالات التنظیمیة، التكنولوجیا، المواطنة التنظیمیةen_US
dc.subjectorganizational climate, organizational structure, leadership style, organizational communication, technology, organizational citizenshipen_US
dc.titleالمناخ التنظيمي وأثره على المواطنة التنظيمية لدى الأستاذ الجامعيen_US
dc.title.alternativeدراسة حالة المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف ميلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Business and management economics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المناخ التنظيمي وأثره على المواطنة التنظيمية.pdf2,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.