Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4138
Title: | الدرس النحوي في كتاب نظرية النحو العربي لنهاد الموسى |
Authors: | عائشة , بعوطة , بولعظام أمال |
Keywords: | النحو العربي، اللسانيات، إلغاء نظرية العامل، التراث، التصور العلمي Grammar, agent theory deleting, heritage, linguistic study, scientific concept |
Issue Date: | Jun-2025 |
Publisher: | Abdelhafid boussouf university Centre mila |
Citation: | لسانيات عربية |
Abstract: | تعتبر العلاقة بين النحو العربي واللسانيات من أبرز القضايا التي شغلت اهتمام الباحثين العرب في مجال الدراسات اللغوية، حيث دفع تطور علم النحو إلى وضع قواعد معيارية أبرزها "نظرية العامل" التي فسرت الإعرا ب وشكلت محورا أساسيا في الدرس النحوي، غير أن ابن مضاء دعا لاحقا إلى إلغائها لتبسيط القواعد النحوية، كما سعى عدد من اللسانيين العرب المعاصرين إلى إعادة قراءة النحو القديم من منظور المناهج اللسانية الحديثة، بهدف بناء تصور علمي جديد لهذا التراث، ويعد نهاد الموسى من أبرز المساهمين في هذا الاتجاه من خلال هذا الكتاب |
Description: | Is there a link between Arabic grammar and modern linguistics? This previously asked question has been considered as one of the most crucial issues in the field of modern linguistics, especially in the evolutionary aspect of grammar leading to establishing new normative norms. In this sense, we put the stress upon agent theory that explains syntactic analysis (al-iraab) which is basically the foundation of grammatical study. However, the complicated side of this theory has pushed Al-Qurtubi to delete it in order to simplify the grammatical rules. Also, a number of modern linguists are for renewing the linguistic method study in the light of modern linguistics to build a new scientific conception of this heritage |
URI: | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4138 |
Appears in Collections: | Arabic language and literature |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مذكرة الدرس النحوي في كتاب نظرية النحو لنهاد الموسى.pdf | 1,46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.