Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4137
Title: التقديم وّالتأخيرّفي نّصوص تّلاميذ اّلسنة اّلرابعةّ من اّلتعليم اّلمتوسط
Other Titles: دّراسة وّصفية تّحليلية
Authors: حليمة , بلعمري , جباري سمية
Issue Date: Jun-2025
Publisher: Abdelhafid boussouf university Centre mila
Citation: لسانيات عربية
Abstract: تعد ظاهرة التقديم والتأخير في اللغة العربية من أهم الظواهر التطريزية أي الفوق تركيبية، وهي ظاهرة هامّة في الدّ ا رسات النحوية والبلاغية، اهتم بها الدّارسون اللغويون القدماء وسار على نهجهم المحدثون في إعطاء الأهمية لهذه الظاهرة اللغوية الفريدة، إذ تسهم هذه الظاهرة في إضفاء رونق وجمالية على الت ا ركيب النحوية من خلال تغيير مواضع عناصر الجملة كتقديم المفعول على الفعل والفاعل، والخبر على المبتدأ، وتقديم شبه الجملة، فكان هدفنا من هذه الد راسة بيان أهمية هذه الظاهرة، عند النحاة والبلاغيين، ومدى تمكن تلاميذ السنة الرا بعة متوسط من هذه الظاهرة وفهم لها، وإمكانية توظيفها في كتاباتهم وتعابيرهم، وممّا توصلنا إليه في هذه الدّ را سة أنّ هؤلاء التلاميذ ليسوا متمكنين إلى حد كبير من توظيفهم لهذه الظاهرة في وضعياتهم الإدماجية، فكان فهم لها إلى حد ما، ولا يستخدمونها إلا أحيانا إذا طلب منهم ذلك في التعابير الكتابية، لذا يتوجب تكثيف شرح هذه الظاهرة من قبل أساتذتهم وحثهم على توظيفها في تعابيرهم الشفهية والكتابية حتى يتمرسوا عليها ويتمكنوا من فهمها جيدا
Description: The phenomenon of *anaphoric fronting and delaying* (taqdīmwa-ta’khīr) in the Arabic language is one of the most important suprastructural or stylistic phenomena. It holds significant value in grammatical and rhetorical studies. Classical linguists gave it considerable attention, and modern scholars have continued in their footsteps, emphasizing the importance of this unique linguistic feature. This phenomenon contributes to enhancing the elegance and aesthetic appeal of syntactic structures by altering the positions of sentence elements—such as placing the object before the verb and subject, the predicate before the subject, or advancing prepositional phrases.The aim of this study is to highlight the significance of this phenomenon from both grammatical and rhetorical perspectives, as well as to assess the extent to which fourth-year middle school students understand and can apply it in their writing and expressions. Our findings show that these students generally lack strong proficiency in employing this phenomenon in their integrative writing tasks. Their understanding is partial at best, and they tend to use it only when explicitly required to do so in writing exercises. Therefore, it is necessary for teachers to intensify their instruction on this subject and encourage students to apply it in both oral and written expressions so they may become more familiar with it and develop a deeper understanding.
URI: http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4137
Appears in Collections:Arabic language and literature

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة التقديم والتأخير معدلة.pdf2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.