Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4220
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Assia , Boudebza , Benguesmia Amelnour Elyakine | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-16T11:08:50Z | - |
dc.date.available | 2025-07-16T11:08:50Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.identifier.citation | English | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.centre-univ-mila.dz/jspui/handle/123456789/4220 | - |
dc.description | This research aims to shed light on key aspects of parental involvement in the context of EFL learning among Algerian middle school pupils. It focuses on answering the following five main questions: (1) Are Algerian middle school pupils’ parents involved in their children’s learning at school? To what extent? (2) How does parental involvement impact academic achievement in EFL? (3) What types of parental involvement are found in Algerian middle schools, and which are most effective? (4) What are the main challenges parents and pupils face in relation to parental involvement in EFL learning? (5) How do pupils perceive and respond to their parents’ involvement? In order to answer these questions, three different questionnaires were carefully created and shared with pupils, parents and EFL teachers. The study found that, for the most part, many parents try to help their children in their English learning process, especially through motivation, some type of homework help, or the payment for private tutors. Some parents are constrained by work commitments, time restraints, or their limited ability in English; nevertheless, teachers acknowledge that any type of parental involvement, however small, has positive effects on pupils' motivation and performance. Pupils also reported feelings of greater confidence and support when their parents fully engage in their English studies. The study also finds that the nature of this intervention matters. Some learners may experience positive parental guidance and support, while others may feel anxiety or pressure due to controlling parents. The solution is to maintain a balanced approach. The research concludes by offering practical recommendations to parents, teachers, and policymakers regarding how to enable valuable participation that actually helps pupils learn English. | en_US |
dc.description.abstract | يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على الجوانب الأساسية لتورط الأولياء في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدى تلاميذ التعليم المتوسط في الجزائر. ويسعى للإجابة عن خمسة أسئلة رئيسية: ) 2( هل يشارك أولياء التلاميذ في الجزائر في تعليم أبنائهم في المدرسة؟ وإلى أي مدى؟ ) 1( كيف يؤثر تورط الأولياء على التحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية؟ ) 3( ما هي أنواع مشاركة الأولياء المنتشرة في المدارس المتوسطة الجزائرية، وأيها أكثر فعالية؟ ) 4( ما هي التحديات التي يواجهها الأولياء والتلاميذ في ما يتعلق بمشاركة الأولياء في تعلم اللغة الإنجليزية؟ ) 1 ( كيف ينظر التلاميذ إلى تورط أوليائهم ويتفاعلون معه؟ وللإجابة عن هذه الأسئلة، تم تصميم ثلاث استبيانات موجهة للتلاميذ، الأولياء، وأساتذة اللغة الإنجليزية. توصلت الدراسة إلى أن العديد من الأولياء يحاولون مساعدة أبنائهم في تعلم اللغة الإنجليزية، سواء عن طريق التحفيز، أو المساعدة في إنجاز الواجبات المنزلية، أو دفع تكاليف الدروس الخصوصية. ومع ذلك، فإن بعض الأولياء يواجهون عوائق مثل التزامات العمل، ضيق الوقت، أو ضعف مستواهم في اللغة الإنجليزية. وأكد الأساتذة أن أي نوع من المشاركة، مهما كان بسيطًا، له تأثير إيجابي على دافعية التلميذ وأدائه الدراسي. كما عبر التلاميذ عن شعورهم بالدعم والثقة عندما يشارك أولياؤهم بفعالية في تعلمهم. وتبين أن طبيعة هذه المشاركة مهمة؛ إذ قد تعزز الدعم لدى بعض التلاميذ، بينما قد تسبب القلق للبعض الآخر إذا كانت مفرطة أو متحكمة. وتخلص الدراسة إلى ضرورة تبني مقاربة متوازنة، مع تقديم توصيات عملية للأولياء، الأساتذة، وصناع القرار من أجل دعم مشاركة فع الة تسهم في تعلم اللغة الإنجليزية | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Abdelhafid boussouf university Centre mila | en_US |
dc.subject | مشاركة الأولياء، التحصيل الدراسي، متعلمو اللغة الإنجليزية، تلاميذ التعليم المتوسط، التعليم الجزائري | en_US |
dc.subject | Parental involvement, academic achievement, EFL learners, middle school pupils, Algerian education | en_US |
dc.title | The Impact of Parental Involvement on Algerian Middle School Pupils Academic Achievement in EFL. | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Foreign languages |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Corrected memoire impact of parental involvement genera introduction revised final version.pdf | 2,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.